Caută o destinaţie

Stiri Bucuresti

Articole Turism

Dispare monopolul Booking! Hotelierii vor putea afisa tarife mai mici pe alte platforme si turistii pot obtine tarife mai mici pentru rezervarile direct la receptie

Noi reglementari de la Uniunea Europeana pentru piata turistica
Concurenta mai echitabila pentru portalurile turistice si tarife competitive pentru turisti
Dispare monopolul Booking!


Recent, Uniunea Europeana a desemnat Booking ca gatekeeper sub Digital Markets Act (DMA) care are implicatii semnificative pentru partile implicate: portaluri turistice, hotelieri si turisi.

In cele ce urmeaza vom analiza care sunt implicatiile pentru piata turistica din Romania, punctand avantajele si dezavantajele acestei decizii.

Potrivit noii decizii europene, Booking va fi practic mai transparent in ceea ce priveste conditiile comerciale de functionare a platformei, modalitatea de evidentiere si listare a unitatilor turistice partenere, precum si transparenta privind comisioanele practicate.

Uniunea Europeana a desemnat Booking ca gatekeeper sub Digital Markets Act (DMA)

Impactul asupra hotelierilor din Romania

Hotelierii romani vor avea mai mult control asupra preturilor, ca gatekeeper, Booking fiind obligat sa nu mai impuna paritatea preturilor, ceea ce inseamna ca hotelierii vor putea afisa tarife mai bune pe site-urile proprii, sau pe alte site-uri de promovare.

Un alt avantaj oferit proprietarilor listati pe platforma Booking va fi ca vor avea acces mai facil la datele utilizatorilor care fac rezervari prin intermediul platformei si vor putea inainta oferte personalizate catre turisti.

Cu toate acestea, hotelierii ar putea sa fie nevoiti sa se adapteze la noile conditii impuse de Booking ale carui comisioane ar putea fi majorate pentru a-si mentine marjele de profit, ceea ce  inseamna costuri mai mari pentru hotelierii care sunt listati pe platforma Booking.

Turisti navigand pe Booking.com

Tarife competitive pentru turistii romani
Cu ocazia noii reglementari, turistii romani vor avea acces la informatii mult mai clare cu privire la ofertele si tarifele de pe Booking, iar odata cu eliminarea clauzelor de paritate catre hotelieri in partea platformei, turistii ar putea gasi tarife mai bune pe site-urile hotelurilor, agentiilor de turism si portalurilor de promovare nationale.

Noile reglementari ar putea genera o experienta mai complexa in cazul turistilor, mai ales daca hotelierii vor alege sa afiseze tarife diferite in ofertele distribuite pe alte canale de promovare.
De asemenea, Booking ar putea schimba politicile sale de anulare a rezervarilor, ceea ce ar afecta flexibilitatea rezervarilor si diminuarea numarului acestora.

Platformele nationale pot afisa tarife mai mici decat booking
Platformele concurente Booking ar beneficia de un mediu concurential mai echitabil, putand atrage noi clienti, deoarece Booking va fi nevoit sa renunte la practicile care limiteaza si intimideaza concurenta, un prim exemplu fiind renuntarea la clauzele privind paritatea tarifelor de cazare.

Platformele concurente for avea de asemenea reglemenrari


Platformele concurente vor fi obligate totodata sa isi ajusteze politicile comerciale pentru a ramane competitive.

In concluzie, desemnarea Booking ca gatekeeper sub DMA este menita sa creeze un mediu de piata transparent si mai echitabil, atat pentru platformele concurente, cat si pentru hotelieri, iar turistii ar putea beneficia de tarife mai mici daca vor apela direct hotelierul prin accesarea portalurilor de promovare fara comision.
Incepand din acest moment, Booking are la dispozitie un termen de 6 luni pentru a se conforma noului regulament European, iar la termenul stabilit, trebuie sa prezinte un raport complet din care sa reiasa ca noile politici adoptate de companie respecta noul regulament impus.

Roturistic - Portal de rezervari turism

Important de stiut este ca Uniunea Europeana a anuntat si alte masuri menite sa descurajeze concurenta neloiala in turism, iar Booking va trebui sa tina cont si de legislatia tarilor in care activeaza.

Romania este in pragul adoptarii unui act normativ prin care platformele cu profil turistic vor fi obligate sa listeze si sa faca reclama doar unitatilor turistice care detin certificat de clasificare.
Atat masurile UE, cat si masurile nationale vor duce la crearea unei concurente loiale in turismul romanesc, atat pentru hotelieri, cat si pentru platformele de profil, de pe urma careia turistii vor avea avantajul ca vor gasi in piata tarife mai mici pentru cazare.

Galerie foto


autor: Cristiana Predoiu
14-May-2024